Reiss Motivation Profile©: een shortcut naar inzicht

03/11/2019 - 19:25

Wat maakt dat u voor het ene doel veel discipline en focus aan de dag legt en voor een ander doel dat u ook belangrijk vindt dit niet (of veel minder) lukt?

Deze vraag houdt me bezig. Zowel wat mijn eigen doelstellingen betreft, als wat de doelstellingen van mijn klanten aangaan. Wat maakt dat mensen hun “purpose”, dromen, grote en kleine doelstellingen (samen) realiseren of niet?

Als organisatiecoach krijg ik vaak de kans om diepgaand te verkennen welke overtuigingen, waarden, drivers, prints en scenario’s mensen helpen of saboteren bij het vinden en realiseren van wat ze waarde(n)vol vinden. Hiervoor put ik uit een brede waaier van inspiratiebronnen, waarin ik mij de afgelopen 15 jaar heb verdiept. Studie gecombineerd met mijn ervaring geven vorm aan mijn eigen aanpak.

Drijfveren en behoeften op een wetenschappelijke manier in kaart

In 2019 ontdekte ik het RMP© (Reiss Motivation Profile©), een wetenschappelijk onderbouwde manier om zicht te krijgen op drijfveren en behoeften. Ik ben bijzonder enthousiast om vele redenen. Hier noem ik er vijf belangrijke.

  1. Het instrument geeft een genuanceerd en breed beeld over de aanwezigheid en intensiteit van 32 behoeften (veel meer dan de 2, 4 of 8 dimensies die heel wat gekende typologieën beslaan)

  2. Mensen worden niet vastgezet in een hokje: kleur, letter of typologie. Dit past in mijn overtuiging dat mensen hun gedrag (kunnen) aanpassen aan situatie, context en groep.

  3. Het instrument biedt goede aanwijzingen voor welke drijfveren ondersteunend of eerder belemmerend zullen zijn voor de doelstellingen van de coachee. Uit resultaat kan ook afgeleid worden welke combinatie van drijfveren tot interne spanningen en intern conflict kunnen leiden. Dergelijk intern conflict leidt dan soms tot gedrag als "rijden met de rem op".

  4. Het resultaat van de vragenlijst zorgt ervoor dat coachee en coach sneller in staat zijn om in gesprek te gaan over de essentie van wat er speelt. Dit is efficiënt en effectief voor het proces.

  5. De vragenlijst komt uit het empirisch wetenschappelijk onderzoek van Prof. Steven Reiss.

  6. Waar veel modellen werken vanuit een veronderstelling die men achteraf probeert te staven, is het onderzoek achter deze tool omgekeerd gevoerd. Op data, verzameld gedurende meer dan 7 jaar via interviews op 3 continenten, werd wiskundige factoranalyse toegepast. Zo ontstonden de verschillende clusters van motivatoren. Het onderzoek is niet gevoerd om een business of HR tool te maken.

Reiss Motivation Profile©: toepassing?

Er zijn heel wat toepassingsmogelijkheden: van de begeleiding van topsporters, relatie- en familiecoaching tot studiekeuze. Als gecertificeerd Reiss Motivation Profile© master bied ik het instrument aan en zet het in als ondersteuning van mijn specialisaties:

  • Leiderschapsontwikkeling (Individueel of in groep/team)
  • Team coaching (Directie teams, management teams, operationele teams)
  • Individuele coaching (op één of meerdere ambities)

A fool with a tool…

Als organisatiecoach ben ik nooit wild van modellen, aanpakken of tools die wonderoplossingen zouden zijn of dé beste manier om… En daar blijf ik bij.

Groei en ontwikkeling als individu, team en organisatie zijn processen van levende organismen, waarbij meerdere (interne en externe) aspecten een rol spelen en versterkende of remmende effecten hebben. Eén tool of één benadering schiet altijd tekort. Net zoals een rugzak aan tools zonder persoonlijke ontwikkeling van de (team-)coach eveneens.

Tegelijk ben ik geïnteresseerd in alles wat kan bijdragen aan kwaliteit en efficiëntie van processen. Deze integreer ik in mijn eigen aanpak. Want ook voor mij geldt evengoed levenslang leren en in proces blijven… Walk the talk.

Wilt u hierover in gesprek gaan met mij? Contacteer mij vrijblijvend.



Download nu uw gratis CHECKLIST TEAMS en ontdek hoe het met uw team gesteld is en waar de verbeterpunten liggen.



Download nu uw gratis CHECKLIST LEADERSHIP en ontdek hoe ontwikkeld uw leiderschap is.

Heeft u een vraag over dit onderwerp?

Contacteer Katelijne Rotsaert